![آسیا بویلر تولید کننده دیگ بخار،بویلر روغن داغ و دیگ آبگرم](https://www.hvacshow.com/base/fa/images/stories/service-articles-1389/198/hvacshow-painter-and-steam-boiler.jpg)
تاريخچه و انواع ديگ هاي بخار
ديگ بخار در مراحل آغاز بهره برداري تا فشار حدود 1bar تامين مي نمودند كه پاسخگوي نيازهاي آن دوره بود ولي به علت تشكيل رسوب و لجن در كف ديگ كه تنها قسمت تبادل حرارت آب با شعله بود، و با بروز اين مشكل، دماي فلز به آرامي بلا رفته و موجب تغيير شكل و دفرمه شدن فلز كف و در نتيجه ايجاد خطر انفجار مي شد.
همزمان با نياز به فشار هاي بالاتر بخار توسط صنايع، روند ساخت ديگ هاي بخار نيز تحولات بيشتري را تجربه نمود.
بدين جهت براي دستيابي به بازده حرارتي بشتر، نياز به تبادل حرارتي بيشتري احساس مي شد، در نتيجه سطوح در معرض حرارت با در نظر گرفتن تعداد زيادي لوله باريك كه در آن ها گازهاي گرم، جريان داشتند و اطراف آنها آب وجود دارد، افزايش يافتند. اين ديگ ها با داشتن حجم كمتر راندمان مناسبي داشتند.
ديگ هاي بخار لوله دودي امروزي با دو يا سه پاس در حقيقت انواع تكامل يافته ديگ هاي مذبور مي باشد.
تحول عمده ديگر در ساخت ديگ بخار، تكامل از ديگ هاي فايرتيوپ سه پاس (عقب خشك) به ساخت ديگ هاي ويت يك (عقب تر) مي باشد.
در ديگ هاي بخار عقب خشك انتهاي لوله هاي پاس 2 و 3 هر دو به يك سطح شبكه متصل مي شوند، كه به علت اختلاف دماي فاحش گازهاي حاصل احتراق در پاس 2 ( 1000 درجه سانتيگراد ) و پاس 3 ( حداكثر 250 سانتيگراد ) سطح اين شبكيه دچار تنش و در نهايت نشتي مي شود. همچنين ديگ هاي بخار عقب خشك نياز به عايق كاري و انجام تعميرات بر روي مواد نسوز طاقچه جدا كننده پاس 2 و 3 نيز در فواصل زماني كوتاه دارند، كه موجب افزايش هزينه نگهداري و ايجاد وقفه در توليد مي شوند.
جهت حل مشكلات فوق شركت ينكلن در سال 1935 طرح جديد ساخت ديگ هاي بخار 3 پاسه را به ثبت رساند، كه مشكل اختلاف دماي زياد صفحه و لوله ها را كه تحت اختلاف شديد دماي زياد قرار داشتند را از طريق ايجاد دو صفحه شبكيه جداگانه براي هر دو دسته از لوله ها بر طرف ساختند. اين طرح سطوح عايق كاري شده در ديگ هاي عقب خشك را نيز تبديل به سطوح مفيد و جاذب حرارت نمود.
مزاياي طرح لينكلن كه منجر به ساخت ديگ هاي بخار عقب تر (WET_back) گرديد، موجب شده اين ساختار جديد تا امروز همه جا رواج پيدا نمايد.
ظرفيت اين ديگ ها حداكثر تا 4.3mw مي باشد.
0
مشاهده پست مشابه : دیگ بخار وساختار آن